Cílem redigování je vylepšit text, aby se lépe četl, byl srozumitelný a plnil účel, pro jaký byl vytvořen. Jak uvažuje copyeditor, když opravuje váš text? Na co se soustředí? K dobrému výsledku se obvykle dopracuje za pomoci tří zásadních otázek, které si v duchu klade.
Otázka č. 1: Co tím chce básník říci?
Pokud příběh či sdělení neplyne tak, jak má, čtenář ztrácí pozornost. Jedním kliknutím váš web opustí, publikaci zavře a leták hodí do koše.
Obecně by měl text postupovat od úvodního otevření tématu přes jednotlivé body až k nějakému závěru. Hlavní téma by mělo být jasné a autorovy myšlenky srozumitelné a neroztříštěné.
Co když se však tvůrce dostane k jádru pudla až v půlce článku, nebo rozvětví své úvahy natolik, že přejde k jinému tématu? To pak editor rozpoutá velké stěhování. Myš jako virtuální jeřáb přemisťuje po obrazovce náklady slov, vět i celých odstavců. A občas nějaká větev příliš rozkošatělého stromu skončí na zemi.
Otázka č. 2: Vyznám se v tom?
Orientaci v textu usnadní vhodné strukturování. Zvlášť online texty se čtou stylem „skenování“ – návštěvník rychle přelétne očima titulky a mezititulky, zvýrazněné úseky, odrážkové seznamy, a teprve když shledá text (nebo jen jeho úsek) zajímavým, začte se hlouběji.
Editor tedy musí zajistit, aby takových prvků bylo v textu přiměřené množství. Příliš dlouhé odstavce nudí, a naopak přehnané užívání mezititulků, odrážkových seznamů či zvýraznění působí rušivě.
Texty pro webové prezentace je také často nutné přizpůsobit použité šabloně. Copyeditor zkracuje či prodlužuje popisky, perexy či titulky, aby dobře „zapadly“ do připraveného layoutu stránky. Může změnit část textu na odrážkový seznam nebo krátké odstavce proměnit v infoboxy. U článku do blogu nebo časopisu může také vybrat a upravit pasáž, která se bude hodit do samostatného rámečku. Nebo vás dokonce přesvědčí o tom, že bude nejlepší rozdělit jeden článek na dva.
Otázka č. 3: Čte se to dobře?
Logicky vystavěný příběh a dobré strukturování textu jsou základ. Neméně důležité jsou však i srozumitelné a hladce plynoucí slova a věty. Když už se dnešní roztěkaný čtenář do textu začte, měl by mít ze čtení požitek.
Editor proto musí dát pozor například na příliš dlouhá souvětí, kostrbaté věty se špatným slovosledem, opakující se slova. Občas udělá z jednoho odstavce dva (nebo i víc), jindy zestruční tři věty do jedné. Nahradí méně známý výraz obvyklejším, cizí slovo českým ekvivalentem, ubere na odbornosti (s ohledem na cílovou skupinu), přidá do článku přímou řeč… Zkrátka použije veškeré triky, aby dodal vašemu textu dynamiku a spád a udržel pozornost čtenáře až do poslední tečky.
Čtenář nemusí být literární expert, aby poznal dobrý text od špatného. Je to jednoduché – špatně napsaný text se obtížně čte a obtížně chápe. A vy chcete pravý opak. Pokud je váš text zajímavý a obsahově přínosný, nemusíte mít obavy, i když se v psaní necítíte stoprocentně jistí v kramflecích. Dobrý editor váš text dokáže podstatně vylepšit.
Chcete vědět víc o tématu redigování? Přečtěte si další článek: Můžete to nějak „učesat“ aneb Co obnáší redigování textů